perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Läser och läser och läser.

Kategori: Allmänt

I början av förra veckan läste jag ut Nicci French "Röda Rummet". Jag hade redan då beställt nästa bok att läsa, "Huset", som jag gjort reklam för. Men den har fått ligga lite på vänt för på mors dag fick jag en pocketbok i present, "Märkta för livet" av Emelie Schepp. Jag hade läst lite grann i den men inte speciellt mycket. Jag kom liksom inte in i den. Eftersom jag hann läsa ut "Röda Rummet "innan" Huset" kom återupptog jag "Märkta för livet" och nu kom jag in i den utan problem. 
 
Nu har jag läst två böcker på mindre än en månad och suget efter mer är makalöst. Idag var jag ledig och hade planerat att skriva, men ställde datorn åt sidan och läste istället. Hur i allsindar har det här gått till, tänkte jag. I flera år, sedan jag fick första barnet för 20 år sedan, har jag inte kunnat läsa. Har inte haft ro att sätta mig och samla tankarna. Haft jätteproblem att fokusera. Nu verkar spärren ha lossnat. Och det måste vara, kan inte vara något annat, än den där klock-metoden jag nämde för er i ett tidigare inlägg.
 
Nu har jag "Huset" och "I lagens famn" liggande framför mig. Det blir nästa projekt. Och jag vet att i den här takten klipper jag dem rätt fort. För jäklar vad jag läser just nu. Idag vaknade jag fem, halv sex. Rastade hundarna och gav dem mat, satte på kaffet och väckte maken. Sedan började jag läsa och gjorde i princip bara uppehåll för att hämta mer kaffe och en macka, annars läste jag fram tlil lunch. Bara för att det är så underbart att gästa en annans värld en stund.
 
Att läsa är ett underbart sätt att lära sig skriva på. Är det något jag behöver läsa på så är det språk och ord så det är sannerligen ingen bortkastad tid. Men ikväll har jag förberett ett skrivmaration som ska göras under julhelgen. Jag kan ju få det bästa av två världar så varför inte?
 
 
Kommentera inlägget här: