perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Tänt var det här! Not.

Kategori: Allmänt

Min första bil var en SAAB 900 årsmodell 79. Som jag älskade den bilen! Jag sommarjobbade och köpte bilen för min första lön 1992. Den var inte speciellt snygg, men den var billig och det var den jag ville ha och ingen annan. Egentligen hade jag åkt till bilhandlaren för en annan bil, en liten gul sak. En Fiat av något slag, minns jag bara. Jag hann knappt titta på den för jag hade redan fått upp ögonen för den underbara gröna 900 en bit bort.
 
Denna 900 rullade på i sex år innan rosten gjorde att jag inte hade råd att göra mer på den. Den blev uppäten snabbare än jag hann göra vid. En riktig rosthög blev det. Men jisses vilken bil! Den rullade på, i alla väder, och blev min allra bästa vän. Allra bäst tyckte jag det blev när jag fick extraljus på den, minns inte vilket år det var, men runt 95 skulle jag tro, för jag vet att vi bytte framskärmarna på den då. Ända sedan dess, jag fick skrota min kära bil 96, har jag saknat det här med extraljus.
 
Nu har jag fått tag i ett par bättre begagnade som vi ska ha på min kära V70. Det är något jag saknat i evigheter då jag länge tyckt att lyset är dåligt på den. Två gånger har vi haft den inne och polerat lyktglasen fram och i fredags var det dags igen. Och då fick jag även höra att jag fick ta de här extraljusen! Vilken lycka!
 
Igår var det inget roligt väder att stå ute och hålla på med bil. Det regnade och snöade, blåste och nej, det blev inget bilgöra. Men idag har vi hållit på! Jag har fyllt på spolarvätska och olja, och sedan körde vi till en lånad verkstad för att montera lyset och tvätta den med varmvatten inomhus.
 
Det har gått sådär.
 
Vi fick av nummerplåten och på den här brickan som lysen ska sitta på. Det var inga problem. Sen monterade vi på ytterdelen av extraljusen. Det var en del plock med det men det gick bra. Det är väl mest svårt att hjälpa till för den som inte vet hur och vad man ska göra. I detta fallet jag. Jag vet ju knappt ens hur en skiftnyckel ser ut. Och jag minns en gång när jag var tjugo och blev lurad att springa till verkstaden för att hämta synvinkeln. Ja, jag gick på den men vi tar den en annan gång.
 
När väl detta var på plats drog vi kablarna och fick till det riktigt snyggt. Fäste relät på plats och sen tog det stopp. Vi behövde någon strömtjuv tror jag det hette, och det hade vi inga kvar. Och inte fanns det att få tag på under en söndag eftermiddag heller, om vi inte åkte till Karlskrona och besökte Biltema. Det gjorde vi inte. Vi gjorde allt färdigt och sen slog vi  igen butiken. Så en hel dags bilpyssel och ändå blev det inte klart. Jag har extraljus men de lyser inte ännu och gubben skojar med mig och säger att det sa vi inget om, jag ville ha extraljus och nu har jag det. Tsssss....! Nåja. Jag hoppas få igång dem imorgon eller på tisdag. Är ju ivrig att få se dem lysa!
 
 
Kommentera inlägget här: