perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Nya familjemedlemmarna!

Kategori: Allmänt

Stora dottern har skaffat råttor. Vet inte om jag sagt det? En brunaktig och en beigevit med röda ögon. Jag fick passa dem idag när hon gjorde ren buren. Jag har alltid varit glad för råttor. Min första råtta skaffade jag i början av 90-talet. Han var kritvit med röda ögon och hette Hobson. Hobson blev nästan fyra år och han var mitt allt i många avseenden. Eftersom jag redan då hade katter så lärde jag honom att när något stacks in mellan gallren så fick man hugga. Det lärde jag honom genom att ge honom rå kyckling just så. Katterna försökte bara ta honom en enda gång och sen höll de respektfullt avstånd till honom även när han var lös.
 
Hobson lärde sig inkallning. Hörde han sitt namn och en speciell vissling så kom han som ett skott. Detta var väldigt roligt den gången när mormor var hemma hos oss på kalas en gång. Jag släppte ut honom i smyg och skrattade i smyg när han skuttade runt på soffans ryggstöd. Ingen såg honom. Han spatserade runt där en bra stund innan han plötsligt hoppade upp på mormors axel! Han valde henne av alla! Den maran! Och som hon skrek! Jissesanamma!
 
Morsan försökte banna mig för det men det gick inte så bra. Hennes ögon lyste och avslöjade vad hon innerst inne tyckte om det hela. Jag tror faktiskt hon saknade Hobson lite grann när jag flyttade hemifrån. Hobson hade också det här speciella för sig att dricka varje man släckte för natten. Det var så jag upptäckte att han dött. En kväll gjorde han inte det. Det var en stor sorg.
 
Sedan dess har flera råttor avlöst varandra. Och nu har alltså två nya flyttat in hos oss. Men de är inte mina. Fast jag får låna dem ibland. Den bruna heter Lemmy och den vita heter Vodka. Tänk att jag lärt mig deras namn! Det gjorde jag aldrig när det kom till marsvinen som vi hade nästan två år. Det är något alldeles speciellt att ha en råtta på axeln. Deras sniffanden, svansen kring halsen, killandet när de letar efter den perfekta platsen att ligga på bland kläderna. Huvor är ofta omtyckta.
 
Här är jag och Vodka:
 
 
 
Kommentera inlägget här: