perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Första ronden med Skuggor.

Kategori: Allmänt

Det är flera som frågat mig vad jag egentligen gör med Skuggorna inför utgivningen, de tänker att det kan väl inte finnas så mycket att göra med den eftersom jag redan jobbat mycket med den. Och jo, det stämmer. Jag har jobbat mycket med den. Jag har först och främst skrivit samma story typ tre gånger.
 
Första gången var första gången och den sket sig när mitt USB small - har aldrig en backup på ett USB!
 
Andra gången var när jag lade om hela storyn från jagform till namnform som den är nu, och utan den hade säkert ingen tyckt om den. Det var väldigt mycket jag hela tiden och när jag lade den i en annan person sjön hela nivån djupare i personligheterna. Jag vågade ta ut svängarna mer eftersom det inte var "mig" - "jag" - det handlade om.
 
Tredje gången jag skriver den är nu - och det är helt annorlunda mot dem andra gångerna. Den här tredje gången delar jag upp det i mindre delar. Så i omgång A har jag:
 
# Reducerat blankrader
# Gjort en helt ny inledning
# Ändrat åldrar på flera av mina karaktärer
# Ebbas bror har fått ett svenskt namn
# Jag jobbade - och gör fortfarande fast på ett annat plan - med vissa av relationerna. 
# Jag plockar bort engelska ord
# Jag riktar om och reducerar kursiv stil
# Jag lade om sista stycket i imperfekt. Det var i presens. Jag fick välja mellan att ha det kvar och inleda boken med presens eller ha allt i imperfekt. Och då nya inledningen var klar var valet enkelt att ta imperfekt hela vägen.
# Jag har sett över och gjort om eller förstärkt partier i boken efter redaktörens påpekande att de inte var rimliga.
 
Nu är jag mitt uppe i rond två, körning B, och vad den handlar om berättar jag i nästa inlägg =)
 
 
Kommentera inlägget här: