perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Skrivschema =)

Kategori: Allmänt

Jag vet inte hur andra gör när de skriver men för mig är processen ganska omständlig. Jag vet att det inte behöver vara så men jag vill ha det på det är sättet. Det hjälper mig att tänka. Att köra på framåt. Använde mig av den här modellen när jag lyckades få Skuggor klar och därför får Vrede köras med samma metod.
 
Först skriver jag ner alla händelser på ett papper. Varje händelse får eget papper. Blir det mer än ett blad med nerkastade stolpar så häftas de ihop. Sen lägger jag allt i ordning och återkommer ofta till den här högen och fyller i tankar och funderingar som utvecklar det som redan står. Ibland kastas ordningen om, ibland tas ett blad bort och ersätts av ett annat.

Jag har återkommit flera gånger till den här högen av papper nu och nu jävlar ska här spikas! Nu sitter det som gjutet, det går inte att göra mer än att fortsätta skriva på framåt. Händelserna kommer rätt och ger en story som är väldigt relationsinriktad. Kåre och Ebba har det kaotiskt och slutet jag tänkt ut har varit i velandet länge nu. Det har varit många olika snarlika avslut. Gemensamt för dem alla är att det har inte funnits något sätt att gå vidare på efteråt. Om det skulle komma en tredje bok så vete fan hur jag skulle lösa ingångsfrågan i den.
 
Nu vet jag. Idag kom svaret som en stor planka fallande från ovan och träffade mig i huvudet. Jisses! Självklart! Så måste det bli. Med svaret som kom idag löser jag tre andra bekymmer också! Och bok nummer tre kommer att bli ett gissel av drama.
 
För att hålla reda på var jag är har jag ett skrivschema. Det är väldigt enkelt och kräver en komplettering - i mitt fall manushögen för hand bredvid och en almanacka där jag kryssar för vilken dag boken rör sig i. Nu är jag mellan jul och nyår. Eller julaftons kväll rättare sagt. Det gäller att hålla reda på det. I det här skrivschemat står det uppradat kapitel överst, och sedan under skriver jag vilken sida jag är på. Då har jag översikt exakt vad jag är och skriver. Almanackan och det här schemat (som sitter på väggen och inte är med på bild) sköter grovjobbet och när jag lämnar storyn på söndagskvällen behöver jag inte tänka på att komma ihåg annat än att göra en backup. För när jag sätter mig där ett par dagar senare vet jag var jag är. Jag är på sida 47, kapitel sex och då är det julafton. Punkt.
 
Så gör jag. Hur gör ni? =)
 
 
Kommentera inlägget här: