perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Ny typ av utmaning!

Kategori: Allmänt

I sommar ska jag gå på en av Kim K Kimselius fortsättningskurser. Eftersom jag redan varit med på en av hennes kurser så vet jag att det kommer att bli hur kul som helst och eftersom det är två år sedan sist så är tiden för det här ganska mogen. 
 
Det som skiljer min första kurs ifrån den jag nu ska gå, förutom att den här är en fortsättningskurs, är att det ingår en novellsamling av kursdeltagarna i den. Årets tema är deckare eller thriller. Och jag har aldrig gjort något liknande i hela mitt liv. Vare sig deckare eller noveller. Så det blir en helt ny typ av utmaning för min del.
 
Jag fick pappren om kursinnehållet för ganska länge sedan och har haft gott om tid att läsa på. Men först var jag väldigt fokuserad vid att slutredigera redaktörsläsningen av Skuggor av Ljus, sedan att komma igång med uppföljaren till den. För två veckor sedan kom jag så långt att jag skrev ut det och därmed började tänka lite på vad som komma skulle. Jag fastnade på att det var deckare eller thriller. Och en novell. Hur i hundan skriver man en novell? Vad ÄR en novell? Vad definierar en thriller och deckare?
 
Detta grubbel pågick tills i fredags (tror jag det var) utan någon vidare framgång. Inte annat än att jag inte kunde koncentrera mig på min uppföljare för det här låg och gnagde i bakhuvudet. Så till slut tog jag fram mina papper, läste igenom, och konstaterade att jag får nog börja med att googla lite om ämnena.
 
Jag googlade på novell, thriller och deckare. Skrev upp lite anteckningar som är bra att komma ihåg och började skissa upp en handlingsplan på handling. Det skulle bli en liten och en lite större bestämde jag och lät penna och papper slira runt under den närmaste timmen. Till slut hade jag båda novellerna i stolpar framför mig. Det är en början i varje fall, tänkte jag. Hur mycket ska man då skriva?
 
Den lilla skulle vara 15,000 tecken och den större 30,000. Tecken, inte ord. Hur mycket kunde det vara? Jag tog fram olika dokument och mätte mig fram och fråga mig inte hur jag gjorde för jag fick fram att det rörde sig om ca 70 - 80 sidor och fick nästan panik - nu jävlar var jag tvungen att sätta fart här! Nästan 100 sidor! Jag har aldrig missat en deadline i hela mitt liv och tänkte inte låta det här blir den första heller. Men samtidigt tänkte jag att om alla kursdeltagare skrev 80 sidor var så skulle det bli en mycket tjock bok. Det kunde inte stämma.
 
Efter lite hjälp från utsidan av min bubbla fick jag klart för mig att jag skulle skriva ungefär sju till åtta sidor, inte 70 eller 80, plus de här 30,000 tecknen då, som borde hamna på det dubbla, alltså cirka femton sidor. Och det är inte inlämning förrän nästa år så - jag har ju tid på mig. Så nu i helgen har jag gjort mitt första alster och vad kan jag säga. Herregud, så roligt jag har haft men sååå svårt att tänka outside my box. När skrev jag något utanför Kåre, Ebba och Enrike senast? Har jag NÅGONSIN gjort det?
 
Nu ligger den här i varje fall.
 
Min livs första novell.
 
Den har 14,457 tecken av 15,000 tänkta och jag kan bara beskriva den som en barndeckare med innehåll för vuxna. Så mycket inte jag. Och ändå så är det en fullvuxen Åsa- story.
 
Glöm inte att ta på er mössa innan ni går ut för då kan det bli kallt om öronen! ;-)
 
  

KOMMENTARER:

  • Kim%20M%20Kimselius säger:
    2016-11-06 | 19:27:43

    Härlig läsning! Lycka till med skrivandet och ditt författarskap. Vi ses i sommar.
    Kram Kim

    Svar: Tack det gör vi =) <3 det ska bli så roligt!
    Åsa Persson

Kommentera inlägget här: