perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Nya karaktärer...

Kategori: Allmänt

Det håller på att födas två nya karaktärer i uppföljaren till Skuggor. Magnus och Lotta. Fördelen med att kasta in två till karaktärer är att det löser problem på ett nytt underhållande sätt. Nackdelen är att de tar plats och engagemang. Jag funderar över olika alternativ. Skriva dem i egna kapitel varvat med Ebba och Kåre, eller ha dem, som jag ser det, lite mer som bifigurer.
 
Fast det sistnämnda tror jag inte kommer att funka.
 
Men egna kapitel känns också som - tar de för stor plats då?
 
Magnus har gästspelat i den version av Skuggor som var på USB. Alltså det som försvann. Och där var han Kåres hatobjekt. Så blir det inte nu. Hur goda vänner de kommer att bli och vilken roll mer precist han kommer att ha återstår att se. Det beror på hur väl Kåre tar emot honom.
 
Lotta blir då så klart Magnus fru. De borde ha barn men jag vill inte skriva så mycket om barn. Varför det är så vet jag inte, men jag har över huvud taget aldrig tyckt om att skriva om den delen. Det är inte så att jag inte tycker om barn, men att skriva om dem är en helt annan sak. De gånger jag blandat in barn har det sedan kunnat gå långa stunder där jag faktiskt glömt bort att nämna barnen och då blir det ju jättekonstigt.
 
Nackdelen med att slänga in nya karaktärer är också det faktum att det blir fler. Jag gillar inte mycket människor. Har svårt för folksamlingar (och det är därför det heller inte blir någon stor releasefest för Skuggor). Det mönstret finns i mitt skrivande också. Helst vill jag bara fokusera kring ett par människor. Det är svårt nog. Det är som att umgås med många i mitt huvud och det funkar inte.
 
Men nu börjar det ändå hända saker i uppföljaren.
 
Kåre har styvsyskon. Det finns kollegor och deras respektive. Chefer som lägger sig i. Och nu kommer två till. Och så djur ovanpå det. Det som fattas är alltså barn. En av alla kollegor har barn som gör sig hörda ibland men oftast inte. Och som det inte räcker så kommer Ebba att få något hon aldrig haft förut - och som jag själv mist för många år sedan och gett upp - en bästa vän. Hur skriver man om en bästa vän när man själv gett upp den biten?
 
 
 
Kommentera inlägget här: