perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

En fullproppad vecka =)

Kategori: Allmänt

Vecka 4 får väl anses vara slut, antar jag, fast det är några timmar kvar av veckan. Sedan kommer vecka 5 och 6 och då har jag kökstjänst på jobbet. Det lär bli stressigt, jag kör alltid igång alla extra resurser jag har när jag vet att jag måste springa mellan mitt vanliga jobb med annat. Men det ingår i jobbet och två veckor per år i snitt är inget att klaga över!
 
Känslorna har åkt berg och dal-bana hela veckan.
 
I måndags stimmade jag upp mig för att jag var rädd att böckerna inte skulle hinna komma innan onsdag eftersom jag hade tid med Sydöstran. Massor av onödig energi till inget nytta alls för lagom till eftermiddagskaffet fick jag ett sms att de fanns att hämta ut på Maxi i Ronneby. Så då sprang istället all energi iväg i rena lyckokänslor över att jag skulle få se och hålla BOKEN Skuggor av Ljus samma kväll!
 
Jag hämtade hem lådan och öppnade och jag lovar att det är precis så magiskt som man ser på tecknade eller animerade filmer, det sprutar gnistor och stjärnor och lycka så man inte vet vart man ska ta vägen. Jag var sååå lycklig! - Och är fortfarande!!
 
Varje dag i veckan har jag bläddrat i mitt ena friex. Läst och förundrats och älskat varje sekund.
 
Mina andra friex skickade jag till min lektör Linda, min kursledare Kim Kimselius, kommissarie Johan, Alex R som gjort omslaget till Skuggor och till Yvonne som var min första testläsare. Signerade och förberedde också böcker till Sydöstran och Radio Blekinge som jag fått tid att träffa senare i veckan.
 
Sydöstran kom i form av Lottie Håkansson och Maths Olsson. Två supertrevliga och proffessinella reportrar som genast fick mig att slappna av och bli väl till mods. Jag blev fotograferad och kan ju säga att det känns väldigt ovant och konstigt att ställa sig framför en kamera på det här sättet. Men det var kul! Jättekul! Jag tänkte på Annika och Joanna på Grim Förlag under tiden. Joannas röst ekade i huvudet - titta på kameran! Titta på kameran!
 
Sedan fick jag sitta och babbla om min bok i nästan en timme och resultatet blev ett SUPERFINT tresidigt reportage i Sydöstrans B-del så sent som igår lördag. Jag fick ett meddelande på chatten att reportaget var publicerat och jättebra och susade iväg i hundranittio och köpte på mig ett gäng tidningar. Så nu är reportaget inramat och jag nästan dör så fint är det!
 
Sedan i fredags var jag och pratade i direktsändning för Sveriges Radio Blekinge. Patrik Franke och Linn Elmstedt var det som gjorde den. Två fantastiska människor jag hört väldigt ofta på radio och som nu har fått ansikten också. Jag vet inte vad jag förväntat mig av Radio Blekinge men inte att det var så stort och häftigt! Jag blev helt överväldigad när jag kom upp på deras våning och såg hur stort det var! Och alla var så trevliga och snälla mot mig. Sa att jag inte skulle vara så nervös, slappna av, ville jag ha något att dricka? Te, kaffe eller något? Men nej, jag skakade i hela i kroppen och ville inte ha. Jag hade fullt upp att titta mig omkring och vet av erfarenhet att det är bästa sättet att lugna ner sig på. Titta sig omkring och andas. Funkar ofta bra för mig.
 
Jag tog några foton och fick det berättat för mig av Linn och Patrik att de frågar inget jag inte redan vet svaret på. Stressad som jag var så tänkte jag ju bara - hur vet de vad jag vet?? Jag vet ju inte själv just nu! Men så var det dags och - det gick jättebra!! Linn och Patrik varvade med musik och under dessa pauser pratade vi och det var jätteskönt att förbereda sig inför nästa pratstund. De frågade saker och planerade vad de skulle säga, och tappade jag tråden så backade de genast upp. De är sååå duktiga på det de gör!!
 
I efterhand kom jag på mer vad jag skulle sagt, men nu vet jag till nästa gång hur det är. Vad jag vill ha sagt om jag får frågorna igen. Och sen tror jag faktiskt att när jag börjar på reaktioner på boken så blir det en annan sak att prata för den. Då vet man mer vad folk fastnat för och så blandar man det med sitt eget. Nu vågade jag inte nämna något om det sexuella och våldet i boken, jag nämnde mest att Ebba far illa och blivit bortstött av sina föräldrar. Det känns som jag inte riktigt motiverade det här "sex våld och utanförskap" som jag borde, kunde, ha gjort. Men faktum är att jag skäms lite för att jag skrivit om en kvinna som får stryk när jag inte fått det själv. Men jag får ta och skaka av mig det och som det ser ut just nu så kommer det att gå över rätt fort för jag har fått klara vibbar att Skuggor är unik och udda.
 
Fattar ni?
 
Unik och udda.
 
Och det kommer sig av de få som fått insyn på Skuggor bara denna vecka. Av de som bläddrat i den och läst några sidor. Jag är så nyfiken på vad andra kommer att säga och hoppas de flesta kommer att gilla den. Nu ska jag njuta av några timmar hemma alldeles ensam. Det blir nog inte så mycket skrivet, jag lovade mig själv en skrivfri helg, utan det ska lagas mat och städas och plockas. Hinner jag ska jag sova en stund på soffan också!
 
Publicerar en av Sydöstrans fina bilder på mig =)
 
Fotograf är alltså Maths Olsson och jag har hämtat bilden från Sydöstrans hemsida.
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: