perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Äntligen på G igen!

Kategori: Allmänt

Äntligen kommer jag in på min blogg igen. Det blev någon skit med lösenordet så jag kunde inte logga in. Skickade in att jag behövde nytt lösenord och fick en länk till min hotmail men jag visste hur jag aktiverade den. Nu har jag fått hjälp med det så nu hoppas jag bli bättre på att skriva här. 
 
Det är många som undrar hur det går med uppföljaren till Skuggor. Nästan dagligen får jag frågor om detta, och sanningen är att det går framåt. Jag har provat många olika titlar men slagit fast att det blir den första av dem - nämligen Vrede. 
 
Vrede har haft många olika arbetsnamn. Gränsland, Bakom stängda dörrar och Liemannens Son är några av dem. Det känns skönt att ha bestämt sig och anledningen till att jag äntligen kunnat bestämma mig är att jag helt enkelt hittat rätt i texten. För rätt som det var bara kom det självklara fram. Skuggor av ljus var tvärtom. Där var titeln klar långt före boken och satte mycket av tänket och stämningen. 
 
Vrede är idag på upploppet. Jag har en veckas semester och meningen var väl att jag skulle försöka klippa det sista men idag står det klart för mig att jag kommer att behöva lite mer tid än så. Nu är det ju inte en färdig bok jag pratar om här utan att jag snart är klar för att låta manuset vila några veckor för att sedan börja den långa resan med redigering och testläsning innan jag skickar den till lektör och sedan - möjligen - till ett förlag. Möjligen - för just nu känns det inte självklart att jag gör det. 
 
Vrede är en bok med mycket ångest och smärta, fast på ett helt annat plan än i Skuggor. Men här, liksom i Skuggor, finns också positiv och vacker återhämtning. Det är tvära kast för det är så jag själv upplever livet. Det är upp ena sekunden och ner i den andra. Man kan inte alltid förutse. Ibland tror man en sak och så blir den helt annan. Det finns scener i boken jag inte alls är säker på att jag ska behålla. Inte för att de är provocerande den här gången utan för att jag helt enkelt inte vet om det är rätt att ha dem med. Det är så mycket som händer ändå så om jag plockar bort dem blir det lättare att andas. 
 
Vrede är annars väldigt lik Skuggor. Den är likadan skriven, det är samma puls, samma sätt som orden läggs fram på. Läsaren kommer att känna igen sig, det är lite som att komma hem och hälsa på hemma hos karaktärerna, som man nu lär känna i ett betydligt djupare vatten. Den stora skillnaden är att kapitlen är kortare och det är för att jag känner att det blir bäst så. Det är så jag skriver, helt enkelt, kanske för att jag, när jag läser, älskar korta kapitel. Volymmässigt tror jag den blir ungefär som Skuggor, så egentligen är det ingen skillnad. 
 
Det vore intressant att veta vad ni läsare föredrar =) 
 
Önskar er alla en fin kväll, nu ska jag bädda sängen och lägga mig att läsa i Joanna Björkqvists Närmare Dig. 
Kram till er alla <3 Tack för att ni läser =) <3 
 
 
 
Kommentera inlägget här: