perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

I bastun av Inger Nyberg

Kategori: Allmänt

Här kommer uppsatsen som min mamma skrivit. Läs hela, den är rätt bra faktiskt!
 
(ursäkta eventuella stavfel men jag hittar inte mina glasögon!)
 
 
I bastun.
 
Ett 90-gradigt helvete med träbänkar och hala golv, syrefattigt och obekvämt över huvud taget, det är en kort beskrivning av en bastu, men ändå så drar den massor av folk till sig. Man kan verkligen undra varför och det ska jag försöka att här reda ut.
 
Det är nämligen på det viset att en bastu tar man i regel efter att ha utövat någon form av fysisk prestation. Där samlas man efter att t.ex. ha joggat någon halvtimme eller simmat en stund och den avkoppling som det innebär att sitta där i värmen och prata med andra likasinnade, den går knappast att beskriva i ord. Det är faktiskt på det viset att pratandet är en mycket viktig del i bastubadandet. Man sitter nakna på träbänkarna och öppnar sitt hjärta inför kanske helt främmande människor, man utbyter erfarenheter och man kan t.o.m. prata politik utan att bli osams, mycket tack vare att nakna människor aldrig slåss.
 
En annan viktig del i bastubadandet är tiden, man skall aldrig stessa i en bastu, ty då är hela nöjet spoilerat, utan varje individ  sitter lugnt och sansat tills dess att tiden är mogen för en dusch och sedan följer ett eventuellt återbesök. Att människor är glada och öppna i en bastu kan följande lilla historia vittna om.
 
Det var så att jag och min lilla tös satt i bastun och pratade med några tanter om ett problem som ligger alla kvinnor varmt om hjärtat, nämligen vikten, och artig som man är i en bastu så ville ju ingen säga att den andra var tjock  utan bara på sin höjd kanske lite kraftigt byggda. Tösen hade inte kommenterat resornemanget något vidare men så plötsligt kommer génom dörren en minst sagt korpulent dam och då utbrister flickan: "så kraftigt byggd har jag aldrig sett någon tant förut mamma!" 
 
Det blev några sekunders tystnad, sedan började alla att skratta, även damen i dörren som ju förstod att kommentaren rörde henne själv. Efter denna episod så kom liksom korten på bordet och man kunde utan några större hämningar börja att säga sanningen om sin vikt.
 
Att det kan vara lönsamt att bada bastu visade sig efter badet, då den korpulenta damen bjöd tösen på glass och godis för att hon var så trevlig och framfört allt så ärligt i sina omdömren.
 
Sådana små episoder inträffar ofta i en bastu, men som sagt, det är aldrig någon som tar illa upp utan avkopplingen och värmen liksom bedöver det aggressiva i människan och det kan ju inte vara farligt att känna sig snäll någon gång.
 
Vi ses i bastun!
Kommentera inlägget här: