perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

På kurs för Kimselius - igen <3

Kategori: Allmänt

Vecka 29 var det dags för fortsättningskurs i att skriva. Kim K Kimseslius höll i tömmarna och det ska jag säga med en gång. Det är något magiskt med henne. Det är hon och Färgargården som är grejen. Det är där det händer. Det är där energi, vilja och engagemang infinner sig. Det liksom bara finns där. Så fort man kliver innanför dörrarna så är man fast i sin skrivarroll. 
 
Det är 110% engagemang som sätter sig. Man vill lära sig. Man vill andra ska veta vad man kan - man vill hjälpa och tipsa varandra. Ibland träffas man för första gången, som jag och Anethe som pratat mycket på facebook, och ibland träffar man nya vänner som man antingen känner igen sig i eller så uppstår någon annan sorts magi och man blir vänner för livet. 
 
Jag satt bredvid två fjortonåriga tjejer som heter Irma och Ella. Jag måste bara få nämna det här - det är så fint!! - Irma (Ella hann jag inte prata så mycket med) är en av de mest fantastiska tjejer jag träffat i hela mitt liv. Jag känner igen mig själv så precis i henne. Hon kunde ha varit jag när jag var i den åldern - med enda skillnaden att jag aldrig fick utveckla mitt skrivande för mamma. Inte heller släppte hon iväg mig på reklamtecknarskolan jag ville gå på. Jag fick, tack vare morfar, gå på en kurs i ABFs regi att skriva reklambokstäver och det var kul. Jag missade inte en enda gång. Att hitta Irma där gjorde mig så otroligt glad - och att hamna bredvid henne dessutom - wow - vilken tjej! 
 
Kim var lika imponerande och positiv som alltid. Hon besitter ett berg högre än Mount Everest av kunskaper, den kvinnan! Ingenting är något problem. Vad man än kör fast med i sitt skrivande så löser hon det. På allvar, det är så. Hon är så erfaren att hon har svar på allt. Hon träffar så många människor och har förmågan att lyssna på vad som sägs. Och så kommer svaret på frågan. Ett svar hon snappat upp från någon hon kanske pratat med i Kiruna för tre år sedan som hade samma bekymmer och det löstes så här... Helt otroligt!
 
Vi fick bilder att gestalta och såna övningar är så nyttiga! Det är ju så jag jobbar själv, jag har tusentals bilder i min mapp inspiration som jag tar fram ibland och gestaltar i mina böcker. Det gäller att hitta de små men översvallande detaljerna, sånt som folk känner igen sig i. Vi fick även rita enkla teckningar som vi bytte med varandra och skrev korta berättelser om. Där gällde det också att gestalta. Hitta rätt saker OCH få ihop en spännande text om bilden. Det var kul. Ingen visste på förhand varför vi skulle rita. Vi pratade även om vad som är Fantasy, förslag på olika författare, hur man skriver en serie och ovanpå allting en rejäl dos marknadsföring. Ett besök på kyrkogården blev det också, och i kiosken för att köpa glass eller godis för den som ville.
 
Innan vi avslutade kursen fick vi chansen att anmäla oss till nästa års kurs, så det gjorde jag. Jag anser att det är värt så mycket att få träffa andra skrivande, hålla mitt huvud igång, lära mig nya saker eller rota fram det gamla undangömda. Nu börjar nedräkningen till Göteborgs bokmässa! I slutet av september är det dags - det går fort nu. Vi ses väl där?
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Ulrika Amador säger:
    2017-08-06 | 08:55:10
    Bloggadress: http://www.ulrikaamador.se

    Så fin blogg Åsa! Det var verkligen trevligt att fått träffa dig. Vi ses i Göteborg!
    många kramar
    Ulrika

    Svar: Hej Ulrika <3 Ja, jag hoppas verkligen att vi ses i Göteborg, det hade varit superkul! Jag är inte bra på ett känna igen människor (känner bara igen folks bilar...!) så du får nog påminna mig om vem du är ;-)
    Verkligen jättekul att träffa dig också! Det är något speciellt med din utstrålning. Du är en sån där man fäster sig vid och gillar <3 =)

    många kramar,
    Åsa.
    Åsa Persson

Kommentera inlägget här: