perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Inspirationsbibel - Fängsla dina läsare av Catrine Tollström

Kategori: Allmänt

Uppföljaren till Skuggor av ljus är klar och skickad till lektör. Den heter Vrede och som det känns just nu nästan bleknar Skuggor i dess jämförelse. Det är en helt annan typ av bok än Skuggor - och ändå så otäckt snarlik. De som testläst anser den viktig och riktigt bra. Fast det kan jag tycka att Skuggor också är, fast på ett annat sätt. Kanske bleknar den i jämförelse eftersom jag jobbat klart med den och den ligger till försäljning sedan snart ett år tillbaka. Jag har dessutom gjort slag i saken och blivit medlem i en kvinnojour. Det känns som ett naturligt uppföljande steg just nu. Det är så det fick bli, helt enkelt. 
 
Vrede är hos lektör. När Skuggor var i det läget började jag frenetiskt, nästan i panik, skriva på en massa annat. Det var tänkta uppföjaren och flera andra stories. Jag kände att jag blev på extremt dåligt humör om jag hade inte något att jobba med. Och den känslan kommer tillbaka nu när Vrede är klar. Men den här gången passar jag mig noga för att börja med en trea eftersom jag lärde mig att manuset kommer att arbetas med och ändra form innan den är klar, och då blir uppföljaren avbruten i tid och otid, och de kastvindarna hade jag svårt för. Det blev faktiskt vare sig hackat eller malet, bara en helvetes massa extrajobb att reda ut vad som gick att använda och inte i tvåan (och det som gick att använda var tvunget att skrivas om). 
 
Det jag vill säga är att jag ska börja skriva på något helt nytt, miltals längre bort från Kåre och Ebba, den här gången. Jag kallar den "Gränsland - Liemannens son", och det är ett gammalt projekt jag tänkte göra något av. Har gjort flera försök att komma igång med den och sist gick det jättebra - tills jag körde fast ett trettiotal sidor in för att jag inte har en fast grund att stå på. Det i sin tur ledde till att jag köpte den här boken - Fängsla dina läsare av Catrine Tollström. Väck spänning och berör på djupet. En inspirationsbok av rang. 
 
Jag började skumma i den häromdagen för att bilda mig en uppfattning vad den innehöll, hur den skulle kunna vidga mina vyer, tänka om, testa något nytt och därmed få ordning på det gamla. Hur den skulle hjälpa mig att hitta rätt trådar att dra i, i den blodiga hemska storyn som Gränsland faktiskt är. Och det slutade med att jag tog fram ett collegeblock och började anteckna - och nu är blocket halvt utskrivet av förslag, ideer, tips, åsikter, kom-i-håg... Så värdefullt!
 
Det är en idebank för spänning - exakt vad jag behöver just nu - och inspirationen bara sprutade ut igår kväll. Vad jag kan göra för att få upp skrivglädjen, passionen, i allt jag väljer att skriva. Den bekräftar också många tankar jag har - att jag tänkt rätt. Jag tror stenhårt på att utgå ifrån den "normala och tråkiga vardagslunken" och skruva till det, precis som man skruvar åt strängarna på en gitarr. Gestaltningar som är så viktiga och konflikter - många tankar som föll på plats där. Jajamänsan. Allt står här. "Att beröra handlar inte bara om att väcka känslor utan också om att sätta igång tankeprocesser" - jag vet inte hur många gånger jag läste meningen och den växte till flera kraftfulla scenarion uppe i huvudet. Såklart. Visst. Självklart. Eller hur?
 
När jag läste var det inte Skuggor och Vrede jag tänkte mest på, faktiskt, utan min novell som jag fått publicerad i antologin Morden på Färjargården. Det är ett fåtal personer som hört av sig till mig angående den men speciellt en läsare sa att där fick jag allt till det. Jag hade skrämt henne rejält, det var bland det bästa hon läst. Den var riktigt skruvad och otäck - och det är så jag känner att jag vill jobba. Det är så jag känner att jag vill vrida Gränsland till. Åt det hållet. Mycket jobb, bäst att sätta igång.
 
Jag rekommenderar alla som skriver den här boken. Den har fått en given plats i min skrivlya. Den och två andra liknande böcker som jag kommer att presenstera vid ett senare tillfälle.
 
Ha det gott, folket, och njut av en perfekt söndag =) 
 
 
Kommentera inlägget här: