perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Farina och den gigantiska jätten =)

Kategori: Allmänt

Det har hänt mycket här sedan sist, men för att göra en lång historia kort är nu uppföljaren till Skuggor av ljus färdig och utlämnad till en testläsare. Den andra testläsaren får sin i morgon, torsdag, eftersom hon inte är hemma förrän då efter ett besök i storstaden och hemskt gärna ville ha ett peronligt besök. 
 
Nu har jag inte jättemycket att skriva - läs - jättemycket - så då tänkte jag ta uti med min läsning. Har igår kväll läst ut denna underbara bok; Farina och den gigantiska jätten av NIclas Christoffer. 
 
Jag träffade Niclas på bokmässan i Göteborg. Först visste jag inte att det var han, utan vi sprang ihop, båda lika förvirrade, på informationen. Vi letade efter samma sak (korthållare att ha runt halsen) och växlade några ord. Det var något med honom som gjorde att jag mycket väl kom ihåg honom. Det var en sån där mysig snäll kille man bara fastnar för. 
 
Det gick väl en eller två dagar sedan stod jag och pratade med mitt förlag om blandannat honom. Jag sa att jag saknade honom, hade inte sett honom på ett tag, den där glada mycket trevliga killen som brukade komma förbi och hälsa. Det var då jag fick klart för mig att han heter Niclas och har skrivit fyra böcker varav Farina är en av dem. Och den såldes i montern bakom oss. Jag pinnade såklart dit och köpte ett ex (vilket visade sig vara tur eftresom den strax efter sålde helt slut!), och sedan kom Nickas och signerade den så fint.  
 
Farina är en underbart rolig och lättläst bok. Lättläst på det sättet att det är ett mjukt flyt i språket, det är som att rida på en våg som ständigt guppar framåt. Mycket behaglig att läsa och så underhållande. Lilla Farina kommer från en fattig familj och beger sig ut för att leta ädelstenar för att rädda sin familj och råkar hamna i jättens näsa. Därfrån får man sedan följa hela matspjälkningssystemet och eftersom jag tycker ämnet var ytterst roligt och intressant när jag pluggade till undersköterska kände jag ju igen mig i det han skriver en hel del. Men att få till det på det här lekfulla och häftiga sättet är grymt imponerande! Jag är på vippen att säga att alla barn borde läsa den! 
 
Boken är också vackert illusterad med bilder av Katarina Vintrafors och hon tecknar lika fantastiskt som Niclas skriver. Stilen i boken är ganska stor och sidoantalet ligger på ca. 120. Det är ibland korta kapitel och ibland lite längre, och det finns något spännande i varje. 
 
Nu ser jag framåt att läsa mer av denna författare. Jag vet att de heter Som Zlatan fast snyggare, Som Jamses Dean fast snyggare och Airtight (med reservation för stavfel) och vad jag föstår har alla dessa böcker ett mycket viktigt budskap. Och är dessa skrivna på samma sätt som Farina blir jag superglad för då kommer de att klippas ganska fort (menar flytet i språket). 
 
Kram på er alla och speciellt till dig, Christoffer <3 =) Tack för en underbar bok <3 =)
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Niclas_Christo
 
 
Kommentera inlägget här: