perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Boktips - Jag är Fiona som dödar

Kategori: Allmänt

Jag har läst en bok som heter Jag är Fiona som dödar och den är skriven av Urban Johansson, utgiven av Grim Förlag. Boken är ny för i år och gav i varje fall mig en läsupplevelse utöver det vanliga. 
 
Det som brukar observeras av de som läser den är Urbans spåk, och jag kan hålla med om att det är speciellt. Dock var det inte det jag fastnade för utan mer storyn i sig. En ung kvinna som dödar. Det väcker så många frågor. En annan sak jag gillar med boken är att man får följa med hela vägen, man känner sig delaktig, får starka sympatier för Fiona. Det finns så mycket vackert i henne. Och så mycket som är trasigt. Riktigt trasigt. Skärvor, är allt som finns kvar. 
 
Man för bit för bit ta del av hennes hemska barndom som dotter till en prostituerad och med en fader som är okänd. Man har en föraning om vad som kan hända, man har läst det förr fast i andra böcker, men vad som står en att vänta går inte att förbereda sig på. Det rullas upp på alldeles för nära, smärtsamt, håll. Det går inte att förbereda sig. 
 
Fiona hamnar så småningom på ungdomshem. Barn och ungdomshem är något som alltid intresserat mig så jag slukade dessa kapitel. Bryr mig inte om ifall det är fiktivt eller självupplevt, det går ner vilket som, och senare får man följa henne därifrån och vidare i livet också. Det står ganska klart för en varför hon blir Fiona som dödar - åtminstone till en del. Det kommer fortfarande överraskningar. 
 
Om man som jag älskar att läsa om relationer och människor som far illa i samhället. Som hamnat i kläm eller stötts bort/ut, så är detta boken för dig. Kantat med dödligt våld och sargad själ och människor som vill förtvivlat väl och visa att man älskar blir det här en mångfaldig bok som jag tror man kan läsa många gånger och uppfatta nya detaljer varje gång. Jag tror också att många kan känna igen sig i Fiona, fast alla tar förstås inte steget ut och dödar.
 
Jag är Fiona som dödar är utgiven av Grim förlag och finns att beställa på nätet =) 
 
 
 
Kommentera inlägget här: