perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Boktips - Världsberättelser av Karin Sallander

Kategori: Allmänt

Just nu blir det inte många knop gjorda här hemma. Vrede ligger klar men ska inte skickas till redaktören förrän kring 1:a april och fram tills dess har jag inget jag jobbar på. Det blir lite slöskrivet hit och dit, jag har ju fortfarande Liemannens Son som det pillas i, men den har ju sina svackor - och det får den - ska den - ha.
 
För att utveckla sitt skrivande är att läsa ett utmärkt redskap och det är vad jag gör just nu. Har precis avslutat en bok som heter Världsberättelser och som är skriven av Karin Sallander utanför Karlskrona. Karin och jag träffades i somras på kurs för Kimselius, och fast vi inte pratade så mycket då, så har det blivit mer i höst. Vi har setts över fika och gått på föreläsning tillsammans, och nu senast var vi ute på bokmässan ihop. Superdupertrevligt =)
 
Karins bok Världsberättelser är "bara" på 126 sidor, så man läser den ganska snabbt. Den är varvad med korta noveller och dikter eller prosa och det tycker jag mycket om. Har man svårt att sitta stilla med händer och fötter (jag stimmar mycket) så är det perfekt. Vidare, när jag skriver att den "bara" är på 126 sidor, så vill jag påminna er om att kvantitet och kvalitet är olika saker. Den här boken är inte tjock - men den innehåller såååå mycket! Jag är säker på att om t ex jag själv skulle ge mig på att skriva en sådan bok (vilket jag inte kan, jag kan inte hålla mig kort) så hade den blivit många fler sidor - varav det mesta dödmaterial - sånt som går att plocka bort vid redigerning. 
 
Det är med andra ord sprängstoff i den här boken. 
 
Den är välskriven, lätt att läsa och jag begriper inte hur hon burit sig åt att på två sidor (som en del kapitel är) hinna suga in läsaren, få den så intresserad att den glömmer all tid och rum, och sedan avsluta med en snärt i slutet. Det känns som varje kapitel innehåller så mycket mer, kanske för att man direkt hamnar mitt i någonting, och det är ord som beskriver och gestaltar, helt unikt och så jäkla bra på ren svenska. 
 
Boken är utgiven av Visto förlag och jag tycker att ni ska köpa den. Den är om inte annat underbar att ge bort i present med sitt fina omslag och den riktar sig mot alla som tycker om att läsa. När vi var på mässan kom en kvinna fram och bläddrade i den - och utbrast förtjust: "Åh, har du varit i Peru??" Det hade inte Karin. Men hon hade tagit upp ett ämne som kvinnan väl kände igen och hon blev väldigt glad att den nämdes i en bok som den här. Och att den var så väl beskriven att när man läste så var man i Peru och ingenannanstans. 
 
Jag ger den här boken fem stjärnor av fem <3 
 
Ni beställer boken på de vanliga ställena på nätet eller i bokhandeln. 
 
 
Kommentera inlägget här: