perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Språket och skrivande, lite tankar.

Kategori: Allmänt

Den här bilden kommer ifrån Writing about writing och här kommer lite tänkvärda ord om dem. 
 
Jag har inte ett sådant språk som stora författare har, något jag får höra höra emellanåt. Jag brukar tolka det positivt och svara att jag är medveten om det men jag vill ha det så lättläst för då når jag den krets som inte hänger med i det avancerade språket. Flera som läst och uppskattat mina böcker är dem som lär sig svenska, något jag är stolt över. Det gläder mig att vi kan skriva böcker som passar alla, det gäller bara att hitta sina favoritförfattare.
 
"Jättebra bok, Åsa, men språket är alldeles för enkelt för mig."
"Boken är spännande och lättläst men hade nått en bredare läskrets om det varit mer utvecklat."
"Äntligen en deckare som även jag kan läsa!"
"Visste du att jag läste din bok för det är ett roligare sätt att lära sig svenska?"
 
Detär några av rösterna jag fått höra och jag tänker ofta på dem. Jag vill ju så gärna utveckla mitt språk, jag tänker på vilka höjder mina böcker nått då. Hade en som behärskar ett mer avancerat språk än jag skrivit dem hade de sett helt annorlunda ut. Men å andra sidan, det är en stor konst att skriva lättläst också. När jag läste till USK ville många låna mina anteckningar just för att de var så enkla och lättlästa. Båda sätten att skriva på är helt okej - mer än okej - så länge det finns ett flöde och det vet jag finns i mina. För det är jag övertygad om - finns inte flödet, berättarglädjen, är man ute på hal is när man skriver. Man måste tycka det är roligt, man måste ha sin egen röst, har man inte det, fastnar inte författaren. Då känns inte boken ärlig.
 
En bladvändare till bok är just en sådan - språket passar just DIG och författaren har njutit av att skriva! Och det finns läsare till ALLA böcker, och det är det som är så fint! 
 
Sedan är det ju kul att lyckas sälja. Fast är det något jag har svårt för så är det att tala för mina böcker, har mycket lättare att rekommendera och sälja andras. Det uppdagades för några år sedan då jag delade bord med en annan författare; när det kom fram intressenter till vårt bord och ägnade hans böcker intresse talade jag mig varm för dem och sålde. Förvånad antog han utmaningen så vi sålde vardandras böcker resten av tiden. Det var roligt! 
 
Denna bild är alltså från Writing about writing och den väcker så mycket tankar. Den är tänkt på kul, jag fattar det, men ser djup i dem också. Bakom varje bild finns så mycket. Det ser man när man tittar =D
 
Önskar alla som orkat läsa mitt morgonsvammel en riktigt skön dag. Här skiner solen, jag har fått ner två muggar kaffe och ska äta lite nu innan jag ska se över dagens skrivning. Jag funderar starkt på att skriva på 21 idag istället för S3. Jag saknar den så mycket, tänker på den varje dag. Så kanske är det den jag ska umgås med ett tag? <3 
 
 
Kommentera inlägget här: