perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Skrivdrömmen går i uppfyllelse!

Kategori: Allmänt

Idag kommer jag mest att glida runt här hemma och njuta av en ledig torsdag som i min fantasi är söndag.  Jag drar varje andetag med djup värdighet och lycka - för drömmen kommer att bli sann. Jag har fått förlag till min bok och inte vilket förlag som helst utan det jag minst trodde, men mest ville ha, mina Skuggor till. Nämligen Grim Förlag.
 
Att Grim fanns med bland mina val är enkelt. Det är ett litet fint förlag och det verkade så perfekt för mig. Och när jag pratade med Annika Bengtsson som har förlaget blev jag helt tagen, hon var så jordnära och så... Nära på något sätt. Nära mig. Jag kan känna igen mycket av mig själv i henne, men kan inte sätta fingret på vad det är. Men det var något med henne jag tyckte väldigt mycket om.
 
När jag började skicka till förlag för två år sedan - ja, det kan ta så lång tid därför ska man aldrig någonsin ge upp - och vara fullt redo för att behöva gå in och ändra lite i din story (jag tror aldrig min antagits om den legat kvar i jag-form t ex) - utan försöka och försöka igen. Jag blev rådd att skicka till de stora förlagen. Lite därför tänkte jag att Grim aldrig skulle intressera sig för mig och min story. Ett litet intimt förlag på västkusten och så dånar en debutant in och löjlar sig, tänkte jag.
 
Men det var något hos Annika som fångade mig. Jag skickade in fyra kapitel, sedan hela storyn, och beslutet har nu tagits. Jag har skrivit på kontraktet och jag är otroligt tacksam och nöjd! Det går liksom inte att klä i ord! Jag fattar inte att jag satte mig i bilen och åkte upp dit igår och snackade manus halva dagen - ni kan tänka er - en halv dags manusprat - ditt eget manus - vilken jävla egoboost! - och sen åkte jag hem igen.
 
Det var mycket prat och planering igår och jag fick vara med när det togs porträttfoton till Annikas nya bok också. Det är en stilig kvinna må ni tro! Jag kommer att ha Joanna som redaktör och hon verkar vara exakt vad jag behöver för att komma vidare. Hon är självsäker och vågar säga vad hon tycker. Hon har samma känsla som min lektör Linda Govik faktiskt. De påminner om varandra. Och faktum är att jag inte kommit hit där jag står idag om det inte vore för henne. Linda, alltså. För det var hon som fick mig att skriva om Skuggor från början till slut när mitt USB kraschade. Utan henne finns inget jag.
 
Tusen kramar till ALLA!
 
Jag och min första skrivmaskin <3
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: