perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Sjuk hund

Kategori: Allmänt

Vår treåriga tik, dottern i huset, är sjuk för första gången i sitt liv. Det är inte så allvarligt, men det kan bli om man inte är observant och försöker ligga steget före.
 
Det började i förrgår. Hon ville inte ha kvällsmaten (när en jämte inte äter är det fara på färde!!) och jag funderade då på om det var för att jag bråkat med dem i ytterdörren när de försökte dra omkull mig eller om hon faktiskt var på väg att bli sjuk.
 
När jag somnade var allt lugnt.
 
När jag vaknade var också läget lugnt.
 
Förutom att gubben spillt ut en jävla massa kaffe under sitt skrivbord. Kaffe med mjölk i, minsann. Det slog mig inte då att mängden var för stor och att gubben inte har mjölk i kaffet. Jag var helt enkelt för nyvaken. När jag kom ner och skulle gå på toa låg små högar av vattnigt skum lite här och där och jag tänkte bara jaha, här har någon kräkt i natt.
 
Inte förrän senare slog det mig. Antagligen för att det inte luktade något.
 
När jag kom hem på kvällen verkade allt ändå ganska lugnt. Dipsie åt nästan upp hela portionen men hon var inte alls lika glupsk som vanligt. Inte på långa vägar. Hon slukar maten på tio sekunder och den här kvällen tog det över två minuter. Gick och lade mig och vaknade strax före fem av att någon av hundarna sprang runt och pep. Sen hörde man ett jättebrak från ett hundarsle och jag tänkte åhhh NEJ. Sen rasslade tassar nerför trappan och jag hörde ett jätteBLURP och förstod att nu kom spyorna. Det var bara att masa sig upp.
 
Dipsie är alltså rejält dålig i magen. Men ingen annan är sjuk. Bara hon. Vad som utlöst det kan man alltid spekulera i men faktum kvarstår - ingen av de andra djuren har visat symtom. Än. Det kanske kommer i helgen? I varje fall har de senaste dagarna bestått av att skura diarre tunt som vatten. Det har inte luktat speciellt mycket. Idag ringde jag veterinären och fick medicin till henne, en sorts pasta som ska vara bra för magfloran. Den brukar vara bra och ge snabb effekt, fick jag berättat för mig. Och hjälper inte den så blir det in till vettis.
 
Ikväll har lilla Trollet fått dietfoder. Kokt ris och kokt kyckling. Hon petade i sig alla köttbitar och ungefär hälften av riset så man får väl vara nöjd. Hon fick sin medicin - det var det hemskaste hon varit med om, vilka miner den hunden kan göra med ansiktet!! - sedan gick hon runt i huset och kollade efter matrester och viftade på svansen och just nu ligger hon ute hos oss på golvet. Det har hon inte heller gjort på ett par dagar, utan hållit sig i sin bur där hon får vara ifred.
 
Sjuka djur och barn är jobbigt. För alla. Men mest för den drabbade som inte alltid kan göra sig förstådd. Nu ska jag ut och gå sista kisset med dem och själv krypa i säng. Är sjukt trött och vill bara få sova. Jag tror kroppen börjar hamna i det vanliga spåret igen, där jag inte varit sedan det började ljusna tidigt. Att somna lätt och sova gott. Har saknat det så mycket och hoppas att det håller i sig!
 
Må så gott!
 
 
Kommentera inlägget här: