perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Allas vår Vrede!

Kategori: Allmänt

Jag vet, jag är slarvig med mina uppdateringar här. Ibland undrar jag ens varför jag har en blogg. Ett hett tips för er som föjler mig är att gilla min författarsida på Facebook. Den uppdateras ofta dagligen. 
 
Vrede var det. 
 
Den kom tillbaka från lektören för ungefär en månad sedan, och det var inte så farligt som jag trodde. Men det som var, var lite krångligt för mig att komma tillrätta med. Några scener är helt uppåt väggarna medan andra  ligger så otäckt bra till att man får rysningar - på riktigt. Det är ganska roligt att polisen och lektören har ungefär samma åsikter utom i en sak - slutet. Båda säger att slutet är jäkligt bra, ett himla ös, alltså på riktigt - men - det finns ju alltid ett sådant - egentligen borde situationen vara den omvända. 
 
Jag medger att jag är en svajig och lynnig person, en ganska lik Ebba i många avseenden. Det är bara sådan jag är och det märks i mitt skrivande - och det ger lektören ganska mycket att jobba med. Jag är säker på att hon stundtals undrat vad fan jag sysslat med här. Men underbart tålmodig och väldigt duktig som hon är har hon skickat mig på rätt spår. Hon är världens bästa lärarinna!! och jag är säker på att hon kunnat leva på sitt skrivande och lektörsläsande om hon velat. Men hon är väl som en annan, kanske. Att skriva är fantastiskt roligt men ibland behöver man jobbet för att komma ifrån (personlingen ser jag fram emot att jobba i morgon för att få lite vila från ett par mycket intensiva dagar).
 
Min man vet hur viktigt skrivandet är för mig och har gett mig massor av skrivtid i julklapp. Faktiskt så mycket att jag känner att jag är helt okej med att ge honom hela nyårsafton ;-) jag ska inte räkna bort den i skrivtimmar i år utan bara vara nöjd och glad och köpa alkoholfritt vin. Fram tills nu har jag redigerat i princip allting som måste ses över - och är framme vid slutscenerna. De viktigaste. De som egentligen inte behöver ändras men som jag bestämt mig för att kolla vad som händer om jag vänder dem tvärtom som jag fått förslag att göra. 
 
Man kan se det på två sätt. Antingen att min bok får två olika slut (undrar vad förlaget hade sagt om det, att de får välja A eller B) eller att Vrede är ett nytt experiment. Skuggor av ljus var nämligen en gång i exakt samma position. Fast där var det nyfikenhet från min sida och det var innan jag gav ut den. Vad händer om jag vänder den bakochfram, liksom, och så gjorde jag det. Den onda blev snäll, den snälla ond, alla situationer vändes om, och det var en lek som roade och lärde mig väldigt mycket. 
 
Nu har jag druckit mitt kaffe vid datorn och lagt slutet av Vrede i en egen mapp. Först ska de slutscener som ska vara kvar ses över, sedan får jag nog korrigera resten för hand. Hinner ändå inte klart idag. Jag hoppas er jul har varit lika rolig som min - och ja - jag har ju hunnit vara social också. Lite grann ;-) 
 
Ha det gott, God Fortsättning på julen, här kommer ett litet utkast av det jag gör: 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: