perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Författartankar - eller - hur du gör det roligare att städa!

Kategori: Allmänt

Tillhör du kategorin som tycker att det är tråkigt att städa? Då är detta inlägget till dig =) tycker du däremot att det roligt att städa, ja, då kan du ju se detta som ett sätt att höja det ytterligare en nivå. 
 
Det är så här. Vi har fem hundar hemma. En kastrerad hanhund och en numera kastrerad tik. Kvar blir då tre tikar som nu löper. Det är jobbigt, ja rent av djävulskt emellanåt, men också otroligt tacksamt att alla kommer samtidigt så är det liksom färdigt sedan. 
 
Alla ni som känner till det här med hund vet att när en tik löper så blöder den. Det blir ganska många stänk på golvet hemma. Tre tikar som springer runt och det är bara en som tycker det är okej att "hålla sig ren". Idag (jag har fortfarande semester) sken solen så starkt att jag inte kunde sitta vid datorn att bli fullständigt bländad. Så jag bestämde mig för att skura golv istället. Jag gillar inte att skura golv, Tycker det är frukstansvärt tråkigt och det känns så onödigt för ett par timmar senare är det ju likadant igen. 
 
Jag fyllde skurspannen med hett vatten och gick ut i vardagsrummet. Började skura bort fläckarna. En del gick lättare än andra och det var väl där någonstans tankarna kom. De tankar som vi författare kan drabbas av när som helst och var som helst. Oftast är det välkomna tankar. Idag ytterst välkomna - aldrig har det varit så roligt att skura golv!
 
När jag ibland gör tråkiga vardagliga saker brukar jag dra på mig lite rollspel. Men idag var det rollspelet som hoppade på mig istället, kan man säga. Hör (läs) här!
 
Jag tänker mig att jag är en man som är i ett stort hus (i denna scenen måste jag vara mannen eftersom det är han som skurar!). Han är anställd att sopa rent, dölja spår, efter hans chefs strapatser. Sent igår kväll hade chefen blivit arg på en annan anställd (varför är inte viktigt just nu) och bestämt sig för att göra slut på hans lögner. Han ska bort. Han är klar. Han ska likvideras, försvinna från jordens yta. Så golvet plastas in och mannen förs in i rummet, och skjuts till döds. Därefter rullas han in i plasten och bärs ut till en väntande bil eller trailer och bla bla bla. 
 
Det här rummet är väldigt privat och oftast låst. Det är bara pigan, städhjälpen, vad man nu väljer att kalla henne, som får gå in där och då bara vid speciella tider. Och så chefen, när han vill förstås. Men så är det en till, en kille, chefens medhjälpare. Och eftersom golvet är fullt av blodstänk där plasten inte skyddat, så skickas han in där för att skura golvet innan den där pigan eller vad hon nu är, kommer. 
 
Han skurar golvet noga och då kommer hon in. 
- Jag såg att dörren var öppen, säger hon. 
 
Kille skurar bort, svabbar, blodfläckar. Och hon ser det. Han ser att hon ser. Men vad svarar han på frågan - är det blod du skurar bort? Svarar han ja, och inget mer eller drar han en rövarhistoria som är så osannolik att fjejen går på den. Eller säger åt honom att han är full av skit? Vad finns det för rimliga förklaringar till blodet om man inte har hund?
 
Det här fick jag i huvudet när jag skurade. Ni fattar va? Liemannens Son har fått en ny scen som till och med gjorde golvet skinande rent. 
 
 
Kommentera inlägget här: