perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Skuggor 3.

Kategori: Allmänt

Huvudvärken sitter där den ska. Den smög sig ombord igår kväll och gör sig fortfarande påmind. Hade det varit en vanlig fredag hade jag varit ledsen för det. Om det varit skrivdag ännu mer. Men idag betraktar jag den som en vän som är och hälsar på, visst är livet märkligt?
 
2017 släpptes Skuggor av ljus. Då var det självklart för mig att skriva en tvåa också, och hade mina funderingar om att göra en trilogi. Men eftersom jag inte vill binda upp mig på något, stressa, pusha mig själv över gränsen (har varit ytterst nära den berömda väggen en gång och gör vad jag kan för att inte hamna där igen) har det inneburit väldigt flytande tankar.
 
2019 kom Skuggor av hopp. När den kom ut var jag så less på allt som hade med skrivande att göra att jag typ bara ville kräkas. Med facit i hand var det nog väldigt mycket press och stress inombords som gjorde att jag kände så, jag skrev nämligen två olika versioner på den här innan jag fick till början som jag ville ha den, så egentligen skrev jag ju tre böcker på väldigt kort tid. Förlaget sa till mig ett par gånger att sakta ner tempot men det var inget jag lyssnade på, jag ville skriva, framåt framåt!  
 
Sedan har jag ju mitt second-hand-projekt, 21.
 
21 började drivas på rejält under sommaren. Från att vara ett kravlöst fantasyspektakel till att bli anständigt och seriöst krävdes en rejäl ommöblering i manus. Den ska bli klar för redigering före sommaren 2020, tänkte jag. Då jäklar, nu kör vi! 21 är en story som har allt. Titeln går ihop sig med texten, är genomtänkt, utsatthet, blod, våldsamhet, sex och död. Men inte alls på sättet man tror. Det blivande omslaget är också klart. 
 
Så sent som förra helgen satt jag och jobbade intensivt på den. 
 
I söndags fick jag ett telefonsamtal. Jag tänker inte gå in närmare på vad som sades eller vem som ringde, det ger sig, ni får veta senare, men från söndags kväll fram tills i morse, har mina tankar kretsat till Skuggor 3. Idag är jag ledig och det är egentligen skrivdag. Men eftersom jag har ont i huvudet blir det inte så, som sagt, och för en gångs skull gör det inget att jag missar en sådan dag. 
 
För ... jag har planerat klart bok nummer 3. Jag har handling, en titel som kopplar till innehållet, jag har karaktärerna och platserna. Om jag skriver titeln här spoilar jag så jag tänker bara kalla den Skuggor 3. Eller Trean. Resten av dagen går till att renskriva anteckningar och göra en färgglad mindmap att sätta på väggen framför datorn, och sedan, om vovven inte valpar och om värken ger med sig, så kör jag nog på imon bitti. 
 
Det har varit många som tyckt mycket om att Skuggor av hopp börjar precis där Skuggor av ljus slutar, de liksom växlar andetag, går hand i hand, och så kommer det att bli även här. Eller ja, några timmar hinner gå emellan. Men inte dagar, veckor, månader eller år ;-) 
 
Nu ska jag posta detta, starta torktumlaren och ta en tablett. Sedan ska anteckningarna förvandlas till en mindmap! Bilden har Elin gjort och idag betyder den att livet är underbart med all den fantasi som sprudlar runt och gömmer sig i omgivningen. Önskar alla en trevlig helg <3 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: