perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Jakten på det perfekta tangentbordet.

Kategori: Allmänt

Mycket av mitt driv i skrivandet sitter i vad jag har för tangentbord. Jag vill ha ett ganska slätt, det ska gå att skriva snabbt på, och kräva minimalt av händerna. Därför har jag valt bort vad jag kallar Gamingvarianten. Snyggt när det lyser men händerna får jobba hårdare med ett sådant. Jag trivs bäst med ett som påminner om laptopens, fast jag vill gärna ha som små skålar att lägga fingertopparna i. För då känns det inte som de "halkar runt" om ni förstår hur jag menar.
 
Jag har provat många tangentbord och tar god tid på mig att välja när jag ska ha ett nytt. Just nu har jag ett slitet Logitech K520. Det är trådlöst och det sitter verligen motivation i det här tangentbordet. Det har skrivits otroligt mycket på. När man tittar på det ser man hur jag skriver, vilka knappar som används mest och var jag trycker med fingrarna. Ibland strular det, skriver inte alla bokstäver, men fram till mitt nya kommer får det duga.
 
Dem jag provat senaste året har antingen haft för höga knappar; händerna har fått jobba för att få ut orden och då sjunker motivationen. Ett annat segt, trögt, och gick inte att ställa in att gå lättare. Det är mer frustrerande än att lyfta på fingrarna. Ett tredje var jättebra, precis som jag ville ha det, men satte en apostrof (!!) varje gång jag tryckte enter. Men eftersom det funkade jättebra annars körde jag ganska länge med det. Så pass att jag nu, när jag kopplat in mitt gamla älkade K520, fortfarande leter efter apostrofen för att backa och ta bort den.
 
Det enklaste är givet vis att strunta i apostrofen i skapandes framfart. Jag kan ju radera dem vid redigeringen. Men jag är så irriterad på dem, de kommer ju vid varje inlägg jag gör på Facebook också, så ser det inte hållbart. Varje gång jag gör ett inlägg på Facebook får jag upp en ruta som säger att kommentaren inte är avslutad, vill jag stänga sidan och gå vidare, och jag måste klicka ja.
 
Häromdagen slog det mig hur mycket jag tycker om det jag har på jobbet. Det är ett Cherry av något slag, jag har inte kombinationen här. Det är precis ett sånt jag vill ha. Så jag bestämde mig för att åka till Stockmakers Data i Ronneby, där jag köpt min stationära dator och enda stället jag inte besökt för att se utbud av tangentbord, för att beställa ett.
 
Vi tittade på de olika borden, jag fick provskriva, och han frågade vad jag ville ha. Jag sa att jag ville ha ett Cherry vad det nu hette (hade lapp med mig) eller ett nytt K520. Då tog han fram efterföljaren till det jag har nu på datorn och sa att det var på väg in som nästa vecka. Kanske jag ville titta på det först, innan jag bestämde mig. Det har allt du säger att du vill ha, sa han.
 
Så nu går jag lite i väntans tider.
 
Slutet av nästa vecka.
 
Fast nu funkar mitt tangentbord här hemma klanderfritt igen, antagligen för jag rengjort det. Och bytt batterier. Fast jag vet att det är väldigt slitet också och problemet att den inte skriver alla bokstäver kommer att återkomma när jag skriver mycket. Lika bra att ha hem ett jag trivs att arbeta med. Det kostar under femhundralappen så det är inget farligt. 
 
 
Hur ser ni andra på tangentbord? Funkar vad som helst för er? Eller vad vill ni ha? =D
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: