perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Writers block? =)

Kategori: Allmänt

Det är inte ofta jag drabbas av det. Men när det händer blir jag irriterad och sur och fruktansvärt envis. Det ska hävas till varje pris. Jag har aldrig sådant driv som när jag inte vet vad jag ska skriva, eller hur jag ska göra. 
 
Jag skriver som bäst på Skuggor 3, alltså tredje boken med Ebba och Kåre. Jag kallar den S3. Det finns två titlar att välja mellan men fram till jag har bestämt mig för vilket av dem det blir, och om jag vågar satsa med den över huvud taget, kallar jag den S3. 
 
S3 påbörjades 1:a november, i Nanowrimo 2019 och är idag i prinicp klar - jag har en grund att stå på och det mesta är klart i storytelling. Men det fattas detaljer och det är väldigt grusigt, massor att smida på. Mycket redigerning med andra ord. Och det var så länge sedan jag gjorde det så det tar tid. Det har varit framåt framåt framåt så länge. 
 
Förra året drev jag hårt på 21 och den är nästan klar, men så plötsligt, från ingenstans, dök idén till S3 upp och jag övertalades vara med på Nanowrimo och satsade. Det var stressigt men jag hann med en veckas marginal. Egentligen skulle jag fortsatt i samma tempo för att se vad jag hamnade i, istället för att sluta på 50,000. Kanske kan göra det nästa år ;-) 
 
I varje fall. 
 
Jag hade hela storyn klar och skickade ett sammandrag till pensionerade polisen jag har som kontakt, och fick nästan genast ett utlåtande där han menade på att en sak i storyn borde ändras. Jag förstår att jag kan ha det med om jag vill, det handlar om ett tjänstefel, men om det går att fixa på ett annat vis så är det bättre. Jag tror personligen att han är ganska fäst vid den som begår tjänstefelet (och det är inte Kåre) så det är därför. Han vill så gärna att det blir rätt och riktigt, den här personen skulle aldrig göra en sådan tabbe. Så jag bestämde mig för att tänka om, och jisses vad jag har suttit och tänkt igår och idag!
 
Jag har skrivit ner alla funderingar och tänkt framåt. Men om jag gör så här så blir det si där och så där, men det går inte för då blir det fel där. Men om jag gör så här då, jag ändrar det till det och den till det och så ... Men då faller det på en annan punkt. Suck. Har skrivt och kladdat och funderat hela dagen.
 
Så kom jag på hur jag gjort tidigare.
 
Jag har vänt situationen till sin motsats.
 
Om jag låter henne leda istället för honom - vad händer då?
 
Så nu tror jag att jag har något på gång. Det är också ett sätt att arbeta på rent generellt. Har ni någon gång kört fast men vill ha er idé kvar - prova vänd den tvärtom. Eller om ni inte har något att göra - ta en scen, skriv om, låt det bli sin motsats. Jätteroligt och väldrig intressant! Nu är klockan tjugo i åtta så ikväll lär jag inte skriva, men imon bitti vet jag precis. Så himla bra! Varför tänkte jag inte på det redan från början? Då hade jag sluppit tänka så mycket. Fast det är bra att tänka mycket. Jag hade ett problem på 21 som jag inte visste hur jag skulle lösa. Har till och med diskuterat det med polisen en gång - det är löst - det löste sig igår i duschen. Världens enklaste lösning heter tvättlina i det fallet.
 
Ha det så bra, glad påsk, vi hörs!
 
 
 
Kommentera inlägget här: