perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Jämthundsliv.

Kategori: Allmänt

Har sett för många filmer, som man säger. Vaknade av ett brak nu på morgonen. Först brydde jag mig inte så mycket för tänkte att det var nog en av hundarna. Men sedan kom ett till, och ett till, och gallergrinden in till teverummet gav tydliga "bågnande" ljud ifrån sig. Något tungt släpades på golvet rakt under sovrummet.
 
Satte mig upp. Maken sov, men ljuden hördes tydligt även när jag var vaken. Inga jämtar i närheten. De borde ha skällt om någon är inne i huset. Men alltså, man har ju hört om hundar som tystnar också. Jag trodde det var mer vakthundar men kanske våra hundar också tystnar när det verkligen gäller? Eller att vilka det än är som klumpigt rör sig på nedervåningen lyckats ta livet av dem? Man upphörs ju aldrig förvånas över inbrottstjuvars uppfinningsrikedom!
 
Till slut väckte jag maken. Han följde med mig ner och i hallen möter vi jämtarna. De kommer rusande och upp på övervåningen. Och nedervåningen ser ut som - ungefär igår kväll. Förutom att fodertunnan, som väger ungefär tjugo kilo för den är full, har flyttat sig genom hela rummet. Och den satt fasthakad i gallergrinden med ett sånt där elastiskt band. Inte för att hundarna brukar flytta på den utan för att hålla gallergrinden öppen när vi är där, den är självstängande.
 
Det som väckt mig var alltså lösdragandet av fodertunnan och att de försökt öppna den men istället denna gång, tack och lov, bara lyckats kasa den över golvet. Annars hade jag haft tjugo kilo hundmat (eller rättare sagt det som är kvar av) att ta hand om nu på morgonkvisten.
 
Ja, ge jyckarna en eloge eller något. Nu lyckades ni VERKLIGEN få upp mig!
 
God morgon.
 
 
Kommentera inlägget här: