perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Ta hand om dig!

Kategori: Allmänt

Orden får man höra ofta. Så ofta, överallt, att dem nästan tappar sin mening. Att det blir något man säger. Självklart menar man dem, men det är inte alltid den som hör, lyssnar.
 
Jag är i varje fall sådan.
 
Jag är nagelbitare sedan jag lärde mig att gå. Först sög jag på fingrarna, sedan gick det över till att bita. Att bita är lugnande. Jag har svårt att titta på teve om jag inte får antingen bita eller tugga på något (som då ersätter naglarna). Så jag vet ganska mycket, tyckte jag, om nagelband och bita för långt ner. Kommer man så långt ner att det gör ont eller blöder, då tar man alsolgele ett par dagar och ger just den nageln frisedel. Så är det klart sen. 
 
Nu i år har jag fått hemska problem med huden på händerna. Fingrarna vitnar, blir stela och spricker. Det spelar ingen roll vad jag gör. Jag tvättar, spritar, smörjer, jobbar med handskar, jobbar utan handskar, jag tycker jag har försökt allt. Sprickorna är smärtsamma och svåra att läka. Ofta blir en hård platta runt såret och sen spricker det där istället när den första sprickan är helt eller delvis läkt. Det är frustrerande.
 
För två veckor sedan hade jag ett ärende till en läkare. Jag ville kolla upp om min övervikt beror på ämnesomsättningen i kroppen eller inte. Och då passade jag på att fråga om mina händer. Svaret:  "smörj på bara". Så det gjorde jag, och bara ett par dagar senare sprack ett nagelband och det gjorde ohyggligt ont. Först trodde jag att jag bitit snett, men när jag granskade fingertoppen såg jag att det inte alls var bitet. Det var ett uttorkat nagelband som gett med sig. Jag har som sagt väldiga problem just nu med huden på händerna. 
 
Det här såret svullnade upp och halva fingret blev alldeles blålila. Om och om igen gick jag ner i det med nål för att få ut varet, men lyckades inte. Så det blev att ringa vårdcentalen igen och ett akut besök. Där lyckades man punktera fingret och få ut rejält med var. Och så skönt det var. Milde tid. Smärtan, som knappt går att beskriva, gav med sig till lite mer än hälften - så länge man inte tryckte på det för att få ut mer var. Det blev asoldränage i ett par dagar, och nu ser fingret snudd på okej ut igen. Förutom stora hål efter nålen. Och rester efter var som sitter fast i sprickorna. Jag hoppas få bort det vad det l lider. 
 
Ta hand om dig. 
 
Jag kan säga att orden fått ny innebörd för mig. För dessa dagar har jag flitit rådgjort med mina eminenta kollegor. Alla har kommit med allt från goda råd till pepp till salvor och oljor jag kan prova. Nagelbandsolja är en sådan sak. Inte dumt alls, det kan jag nog behöva mer av. Mjukgörande salvor och hjälp att punktera mer om det behövdes. 
 
Idag har jag varit och storhandlat på apoteket. Mitt finger ser rätt bra ut nu. Skinnflått, men okej. Jag kan skriva igen, det är ju nästan det bästa! Det trodde jag inte skulle gå för ett par dagar sedan. Idag har jag köpt den bästa krämen marknaden sägs ha, och en speciell tvål med oljor för just sånt här. Jag gick nämligen runt på Maxi häromdagen och hittade fotsalva för hälsprickor och hård hud, och då kom jag på att mina händer såg ut som på bilderna. Det var så jag kom fram till att jag har fel kräm att smörja med. Krämen jag köpte nu är utan vatten. 
 
Att ta hand om sig betyder inte bara att komma hem säkert när man varit ute med bilen, ha reflex på sig när man är ute i mörkret och äta allsidig mat. Det betyder också att vårda sig själv också. Att smörja händerna innan det går så här långt, se till att få nattsömn (säger jag som precis flyttat ner sängen till köket där det går att kyla ner till en temperatur där jag kan ha täcke på mig om nätterna och därmed sover mycket bättre), unna sig det där goda och tillåta sig slappa på soffan en hel dag; resignera för sig själv att man har en trött dag. Eller för all del, en dag utan lust att göra något. 
 
Jag tycker dessutom att folk är så snälla nu för tiden. Så nu försöker jag ge igen med snällhet istället för att nypas. Processen är lång och sker inte över en natt, men jag känner att mycket kring mig förändras just nu. Jag önskar er allt gott. Det är lördagkväll och jag ska ta mig en mugg kaffe tillsammans med min make. I år har jag köpt honom en ovanligt rolig födelsedagspresent. Faktiskt har jag varit ute i god tid, vilket aldrig händer annars, beställt och allting, han kommer bli så överraskad. 
 
Var snälla mot varandra. En god människa betyder allt. Mer än utseendet, och en god människa blir förlåten för sina misstag. På en kurs för ett par veckor sedan fick jag lära mig det, och det är så himla viktigt: var så pass inbjudande att folk vet att dem vågar göra misstag. 
 
Ha det så bra <3 
 
Kramar! =D
 
 
Kommentera inlägget här: