perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Vilken dag!

Kategori: Allmänt

Fredagen den 12:e mars 2021.
 
Spinnis ska kastreras. I Karlshamn. Hos Hemmaveterinären i ett samarbete med Djurens Vänner som just startat upp i staden. Till alla som har katt som bör kastreras; hela mars månad ut, kraftigt reducerat pris. Spinnis blev kastrerad och chippad för 630 kr. Det blir inte billigare än så. 
 
Jag lastade Spinnis vid nio för att köra ner till K-hamn. Herrn visade sin allra bästa sida, skrek inget alls under hela färden. Han jamade ett par gånger men om jag pratade med honom, låg han tyst i buren. 
 
Nere i K-hamn. Hade redan innan tittat på karta var det låg och hade inga problem att hitta. Oron över var jag skulle parkera släppte, hittade en plats en minuts gångväg därifrån så det var väl så nära man kunde komma. Gick dit. Spinnis tramsade i buren. Jag tänkte - bara buren inte går sönder nu för då har jag ingen Spinnis mer! 

Buren höll och vi checkade in oss. Jag fick lämna kisse. 
 
Tre timmar senare står jag utanför veterinären igen. Vet inte om jag ska knacka på eller inte. Dom skulle skicka ett sms när det gick att hämta, och nåt sånt har jag inte fått. Men det står i mejl jag har fått i samband med tidsbokningen att jag skulle lämna vid 9,30 och hämta 13. Och medan jag står där och gubblar på detta blir jag påkommen att jag står där, och får komma in. 
 
Det är då det kommer. Överraskning 1. 
 
- Ja, han är ju ganska stor, Spinnis. 
- Ja, det är han. 
- Mycket katt. 
- Öh, ja, men han är snäll. 
- Bara så du vet ...
Kvinnan drar upp tröjärmen och blottar rivmärke. Jag stirrar så ögonen nästan ramlar ur skallen på mig.  
- Har Spinnis gjort det där?
- Ja. Han tyckte inte om sprutan.
- Men OJ! Han har aldrig ... 
- Nej. Så vi klippte hans klor. 
- Okej... Han har en klöspelare hemma han brukar hänga i. Han river till dem igen. 
 
Så himla pinsamt. Tankar far igenom huvudet. Spinnis har rivits. Han är stor. Han är året gammal snart, mycket äldre än de andra katterna. Och han är helt svart. Och inte vaccinerad. Nästan som en fullfjädrad strykarkatt då eller?
 
Jag betalar och går med Spinnis till bilen. Han tumlar runt i buren och jag tänker åter igen, vilken tur att buren håller. Han är ju tung, Spinnis. Herregud. In med honom i bilen och spänner fast buren med bältet. Och så åker vi hem. 
 
Spinnis ligger  tyst hela vägen hem. Ett par gånger sticker han ut en tass genom grinden och viftar runt lite, men sen lägger han sig igen. Så kommer vi hem. Jag stannar bilen. Tar buren. Går mot ytterdörren.
 
Överraskning 2.
 
Spinnis gör en rörelse och ramlar ut ur buren. Burgrinden ramlade ur!! Spinnis är lös! Han rusar iväg innan jag hinner ta honom. Jag följer efter och lockar på honom, han är ju nyskuren och ska inte vara ute på tre dygn. Men han rusar ner i källaren och in i ett hål i väggen och där ligger han nu. I ett smutsigt grusigt mörkt hål. Och vägrar komma till mig. Och jag når honom inte. 
 
Till slut lämnade jag honom där. Gick in och ska snart gå ut igen och se om jag får tag i honom. Älskade Spinnis, vilken skitdag du har. Snälla, kom med in ska du få något riktigt gott. Jag har köpt makrill i tomatsås, som du älskar. Du får en hel burk själv. Och jag sätter lådan så du lätt når den. Jäkla skit. Men ändå, sicken helvetes tur!!! För tänk om buren gått sönder mitt i K-hamn??? 
 
Ja, jag vet inte hur er dag är. Men jag tror den är bättre än Spinnis i varje fall =/ det krävs inte så mycket för att den ska vara det. Åka bil, bli av med kulorna, åka bil, ramla i golvet ... Tja. Det kan bara bli bättre. 
 
_ _ _ 
 
Fyra timmar senare får jag tag i Spinnis och får honom med in. Det regnar ute och han har inget emot att jag bär honom. Jag kom ner i källaren och lyste i hålet med ficklampa och såg att han flyttat på sig, och när jag lockade på honom kom han och jag kunde lyfta ut honom från hålet. Han mår bra och har ätit nu. 
 
Med detta blogginlägg finns inga onda avsikter för att han fick sina klor klippta. Det är mer jag som blev väldigt förvånad att Spinnis som är så lugn och cool av sig reagerade på det sättet att han rivdes. Men å andra sidan, jag var inte där, främmande människor hanterade honom och stack honom med nålar. Sett från det perspektivet är det inte konstigt och dom var väl tvugna att skydda sig. Och klorna växer ju ut igen. Det viktigaste här är att Spinnis blev chippad och kastrerad och mår bra, och det verkar han göra nu. Han till och med spinner när man klappar honom. Så allt är gott <3 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: