perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Mitt unika körkort!

Kategori: Allmänt

Jag klarade mitt körkort den 10 juli 1990. Det är alltså 26 år sedan. Så länge har jag kört bil, och det har hunnit avverkas många mil. Om inte annat de sista fyra åren då jag pendlat till och från jobbet. Första bilen var en grön Saab 900 GL-79 och som jag älskade den! Den har en alldeles speciell plats i mitt hjärta.
 
Det har kommit och gått bilar i mitt liv, och jag har under alla mina år bara krockat (blivit påkörd snarare)
en gång. Då körde jag en Ford Mondeo och krocken var inte mitt fel. Jag råkade ut för en dåre som pratade i sin mobil och inte uppmärksammade mig. Sedan har jag varit med om en svår krock också, men då körde inte jag utan satt mer eller mindre och sov bredvid, utmattad efter en migränattack. Men de bilar jag haft har jag varit väldigt glad för, uppskattat väldigt mycket och jag tycker ofta att det är kul att köra bil.
 
Det här med körkort har ju ändrats en del genom åren. Hur de ser ut, menar jag. Regler och sånt har ju också ändrats fast dem har jag ingen koll på. Däremot håller jag hårt på trafikregler och har aldrig åkt på böter av något slag. P-bot ett par gånger, men inte kör-böter.
 
När jag tog körkort höll "körkort på prov" på att införskaffas. Det var helt nytt att man skulle ha körkortet på prov i två år. Jag tillhörde kategorin som tog lång tid på mig att övningsköra (för på den tiden avskydde jag att köra bil och gjorde allt för att slippa) och det innebar att mitt körkort redan hade tillverkats på uppkörningsdagen. För så var det ju förr - du fick körkortet direkt i handen efter uppkörning. Alla andra som körde upp samma dag som jag fick ett papper på att de klarat sig och det papperet ersatte körkortet tills deras hade tillverkats.
 
Det unika med mitt körkort är att efter uppkörningen fick jag information att mitt körkort också var på prov i två år men istället för ett sådant eftertillverkast körkort skulle mitt ha en rosa post-it på baksidan. Jag var ju tvungen att skriva dit när jag klarat det, för jag var så rädd att glömma vilken dag det hade gått två år. Jag undrar hur många fler än jag som har såna körkort =)
 
 
 
Kommentera inlägget här: