perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Boktipset - Morfar och humlorna! =D

Kategori: Allmänt

Hej! 
 
Boktipset jag lämnar ifrån mig den här gången är på en alldeles underbar barnbok. Morfar och humlorna heter den, och är skriven av Gunnel Antoniusson. De fina bilderna är gjorda av Karoline Antoniusson. 
 
Jag fastnade direkt i boken när jag öppnade den. Så underbar bok, tänkte jag och började läsa. Det är en väldigt charmig historia som berättas och jag kan inte låta bli att tänka på min förläggare på Grim förlag, Annika, som älskar humlor. Undrar om inte hon skulle älska den här boken. Bara för att. 
 
Det tillhör inte vanligheten att jag läser barnböcker men den här tyckte jag om. Först tyckte jag att det var för mycket text men när jag väl läste upptäckte jag att så inte var fallet. Det är precis lagom och en bok jag gladeligen läst för mina egna barn - om den funnits när de var små.
 
Jag har själv aldrig haft någon bra kontakt med mina mor och farföräldrar så jag uppskattade verkligen den här boken som berör just vänskap med äldre människor. Påhittiga, kluriga, glada och fina karaktärer som man genast tar till sig och bilderna är så perfekta i sin enkelhet. När jag läst ut boken var jag på väldigt gott humör och sugen på bullar. Kanske för att jag läste i boken att mormor och morfar ofta fikade med barnbarnen i trägården när de kom på besök
 
Boken är verklighetsbaserad och det gör den bara ännu vackrare. Jag ser fram emot fler böcker av Gunnel och Karoline. Morfar och räven i hönshuset heter nästkommande bok och enligt författaren kommer den ut under 2018.
 
 
Kommentera inlägget här: