perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Ulrika Amador - Sveriges egen Dan Brown!

Kategori: Allmänt

Jag har läst Ulrika Amadors debutbok "Femte Dagen" och det första som slår mig, den allra första tanken, är att det är en bok med samma känsla som Dan Brown. Den är så välskriven! 
 
Jag har alltid haft svårt för tidsresor och fantasy där man plötsligt befinner sig i världar som inte alls är som vår, och kräver en viss realism i det jag läser och ser på teve. Det som skrämmer mig mest, är det som kan hända mig. När det sedan blandas med det okända på ett sätt som lurar min hjärna att det fortfarande kan hända - då har man mig helt och hållet fångad. 
 
Femte dagen. Alla hennes liv är i fara. Ni hör själva hur genialiskt det är. Framsidan är tre olika delar av en klocka som klippts ihop till en och när jag började läsa var jag väldigt funderasam över det. Så himla fånigt - jag tänkte att om det är fem dagar ska det väl inte vara tre delar på klockan. Men sedan började jag läsa och det gick upp ett ljus - aha, ja, såklart. Det är inte alls upplagt på det sättet. 
 
Boken börjar 1646 och miljöbeskrivningen är så verklig att det är som att rulla upp en film för ögonen. Man är där och ingen annanstans. Så man blir - jag i alla fall - förvånad att nästa kapitel tar vid 1763 och det tredje 2014. Samma kvinna. Samma äventyr. Allt hänger ihop. Och alla delar behövs för att komma vidare. Jag tycker boken är jäkligt bra genomtänkt och att över huvud taget komma på en sådan story! Däremot var den mycket krävande för mig personligen, för någonstans mot slutet tappade jag tråden och jag tror det är det här med tidshoppen, det är exakt samma som händer när jag ser på teve, och att det framgår att karaktärerna är väldigt lika varandra men har olika namn i de olika tiderna. För mig blev det rörigt i huvudet och karaktärerna gled ihop. 
 
Ulrika Amador är Sveriges Dan Brown. Storyn har precis samma stuk och känsla. Det är mystiska, letandet, dolda fack, hemliga dokument och ledtrådar på udda kusliga ställen. Det farliga som lindar sig runt allting och känslan av förfäran när den ena kvinnan dör. Gillar man äventyr och spänning ska man definitivt läsa den här boken! Den är genial och ensam i sitt slag. 
 
<3 Tack Ulrika för en helt ny läsupplevelse! <3 
 
 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: