perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Huset av Jens Daniel Burman - del 2.

Kategori: Allmänt

Del 1 var mer en notering av vad som komma skulle och del 2 blir då någon sorts recension. För nu är den läst. Huset. Och jag blev inte besviken. Fast det trodde jag inte att jag skulle bli heller. Inte med det flytet som författaren har.
 
Det tog mig några kapitel att komma in i boken. Jag vet inte varför, egentligen, det hade inte med handlingen att göra. Det var nog mer språket. Sättet boken skrivits på. Och jag vet inte vad det var med det heller, det är absolut inget fel på det, men... vad det än var så vande jag mig, tog det till mig och sedan swischade sidorna förbi.
 
Jag har burit boken med mig, varje dag, i nästan en veckas tid. Den har legat lättillgänglig på jobbet för att jag snabbt och lätt skulle få den med mig på rasterna. Jag har tagit för vana att läsa en halvtimme varje förmiddag och en kvart på varje lunchrast. Sedan läste jag när jag kommit hem, gjort mina måsten och kunde hålla kväll.
 
Boken är alltså avklarad på lite mindre än en vecka och jag tycker den höll stilen rakt igenom. Den har hållit mig kopplad, intresset fastlåst, vid varje sida. Kapitlen är lagom. Inte för långa och en del riktigt korta. Det är enkelt uppdelat i stycken efter personer som berättat på ett jättebra sätt. Jag har inte en enda gång undrat 'vilken var den här karaktären nu igen' utan hållit isär dem. Annars kan det ställa till det för mig ibland. Att jag rör ihop lite grann. Att det är så långt mellan varje persons berättande att jag liksom glömmer bort och ibland får bläddra tillbaka och påminna mig om vilken han eller hon var. Så var det alltså inte här.
 
Boken är spännande. Faktiskt en av de bästa jag läst, och jag är så glad att jag köpte den! Ska helt ärligt säga att jag trodde inslagen med Lena skulle bli tråkiga, en form av slaskprodukt för att få en story, men så blev det inte alls. Tvärtom, Lena har en mycket viktig och spännande roll i storyn så jag blev glatt överraskad!
 
Det är en hel del blod och köttighet i storyn. Död och smärta sätter sin prägel. Och en del saker är så spännande att jag bläddrat lite i förväg för att kunna hia mig tills kvällen när jag får läsa vidare, och jag har nästan blivit arg på Jens Daniel Burman som skrivit som han har gjort för jag har haft svårt att sluta läsa om kvällarna.
 
Huset är en roman jag rekommenderar till alla som gillar spänning. Alla ni som som älskar thrillers och skräck ska definitivt köpa den är. Köp hem vad ni behöver för ett par dagar framåt (beror ju på hur fort ni läser), släck ner och ha bara läslampan tänd. Se till att ni inte blir störda av ringande mobiler och lås ytterdörren. Spänn fast bältet och öppna boken - och njut.
 
 
 
Kommentera inlägget här: