perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

När misstänksamheten slår till...

Kategori: Allmänt

Var inne i stan idag. Minsta dottern behövde vinterskor. Vi har ju inte så mycket snö här men väl så kallt att jag inte tycker att hon ska springa runt i gymnastikskor så jag tänkte att det var en perfekt dag att göra stan på.
 
Parkerade bilen och gick med dottern till gallerian. Och precis där man går in står fyra fem bord uppställda med en man bakom varje. Det står något... Minns inte vad, något som slutade på "mobilium" tror jag, längst fram så alla ska se vilka dem är. När jag passerar ropar en kille "vad har du för abonnemang på din mobil?"
 
Jag är av naturen otroligt misstänksam emot såna här försäljare. I min värld är de inte ärliga. Det kommer sig av att kag blivit lurad en gång. Men jag kan ju svara i varje fall, tänker jag.
"Telenor", svarar jag därför.
"Vad bra. Kan du komma lite. Vi söker alla som..."
 
Sen babblar en massa jag inte förstår. Det handlar om Telenor och master och 3 och 4 G någonting. Jag undrar hur jag vet att han företräder Telenor? Hur vet jag det? Det står ingenstans. Jag säger kort till honom att jag inte är intresserad och då hotar han med att min telefon snart kommer att sluta fungera om jag har fel G på den. Jag höjer ett ögonbryn. Det har jag inte fått någon information om? Jodå, svarar han. Det har du nog, fast det var rätt länge sedan. Sedan vill han se hur många G jag har idag, om jag berörs av dessa master som ska läggas ner. Han frågar efter mitt telefonnummer och jag ger honom det.
 
Så långt kan ju inget hända.
 
Jag får ett sms där det står ett "engångslösen".
 
Jag börjar trilskas så gott jag kan fast jag inget begriper. Säger att han inte får gå in i mitt konto och titta och ändra. För jag vet ju inte vad han gör, så jag släpper inte in honom där. Han skrattar och säger att han kan ju ändå inte ändra något. Det kan du visst, säger jag. För Telenor tror ju att du är jag för du tar ju över min inloggning med ett engångslösen?

Han himlar med ögonen och skrattar. Visar upp sidan "mina sidor" på telenors hemsida och försöker övertyga mig att han representerar dem. Jag skakar på huvudet. Ger honom inte mina lösenord så han kan göra vad han vill i mitt abonnemang. Sist jag råkade ut för en sån försökte de ändra min surf genom att ljuga. Jag har inte mycket koll men vissa saker vet jag faktiskt! Säger det till honom och går min väg. Han tjurar och ropar något efter mig men jag bryr mig faktiskt inte.
 
Jag vet inte hur ni andra tänker och hade gjort i denna situation men jag tänker att jag ger ju honom mitt lösenord och sånt bör man inte göra om man inte själv har koll. Eller får se en giltig legitmation vem den människan är. Jag och dottern smet in på Lindex, första närmaste affär, och barnslade oss lite med diademen istället. Det var mycket roligare.
 
Ha en fin dag alla! =D
 
 
 
Kommentera inlägget här: