perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

DET BRINNER!!!

Kategori: Allmänt

Som jag skrev i går gjorde vi - jag - julskinka och glömde folie runt eller annat som samlar upp det som rinner ur den när man gör den i ugnen. Eller glömde och glömde, det stod inte i beskrivningen att man skulle ha det. Jag tänker nu i efterhand att det kanske var så självklart att de inte skrev ut det. Tja. Ja, i så fall är det så. 
 
Det rök så mycket här att våra katter sprang runt och skrek i panik att de måste ut. De fick nog känsla av fara. Katter sägs vara extremt känsliga för rök. Jag vet heller inte hur farlig den här röken är att andas in, men visst sved det lite i ögonen och kändes i halsen. Det var ju, för en gångs skull, tur att vi var så ansvarslösa att vi inte fått upp våra brandvarnare. Men det kommer att bli ändring, det kan jag lova er!! 
 
För ... 
 
Jag lovade maken dyrt och heligt att jag inte skulle använda ugnen förrän den var rengjord. Men så kom morgondagen. Jag vaknade tidigt. Tassade ut med hundarna för att inte väcka familjen. Gick ut i köket och slog på datorn. Gjorde mig en mugg kaffe medan den gick på. Upp med mitt dokument och så skrev jag en stund. Givetvis blev jag hungrig och tänkte att några korvar kunde jag ju göra i alla fall. Så för att skydda, jag tänkte att det kanske till och med dämpade röken lite, lade jag folie direkt på golvet i ugnen. Och så satte jag på 200 grader. 
 
Tände upp i kakelugnen och satt där och myste med hundarna när jag i ögonvrån såg att köket lyste upp. En titt ut. Det brann i ugnen!! Stora lågor!! Det var som en kamin i den!! Jag skrek rakt ut av fasa och flög på fötter. 
- DET BRINNER!! HERREGUD DET BRINNER!!!
Så sprang jag runt i hela nedervåningen. Brandsläckare. Vi har flera stycken. Men hur var det nu. Kunde jag spruta rätt in i en påslagen ugn med den?! Jag vågade inte. Så skrek på maken. Detta blev hans wake-up-call. Nyvaken och lättklädd kom han rusande med brandsläckaren i högsta hugg!
- VAR? VAR? skrek han.
- I UGNEN!!!
Men när han tittade slockade det så fint. 
 
Fjopp!!
 
Jag åt mina i raketfart färdiga korvar i blotta förskräckelsen. 
Nu ska brandvarnare upp. 
Och sa jag att spisen är jätteren nu?? 
 
Ta hand om er. 
Tänk efter före. 
 
 
Kommentera inlägget här: