perssonality.blogg.se

Perssonality är en blogg tänkt handla om familjens djur och mig själv. Skrivandet är också en stor del av mig. Välkomna!

Vår julskinka har rymt ...

Kategori: Allmänt

...ja, inte för att vi märkt det förrän det varit för sent, men i alla fall. Jösses.
 
Vi var och handlade igår, jag och min man. Vi avskyr båda att storhandla före högtid, så för att hålla oss på gott humör gör vi det oftast tillsammans. Igår var det inte så jättemycket folk i affären vi valde, men vi hade glömt inköpslistan hemma och fösökte komma ihåg vad det stod. 
 
Jag hade för mig att svärsonen skulle göra julskinkan så den hade jag helt kopplat bort. Men så ringde dem när vi var i affären och det stod klart att de var bortresta (men kommer idag som bestämt) så maken tyckte att vi skulle göra julskinkan. Okej. Så vi köpte en julskinka också och körde hem.
 
Väl hemma. 
 
1. Det är massor som ska göras i matväg. För en som tycker det är svårt att göra många saker samtidigt vid spisen är det enormt stressande. Jag lade upp flera stratergier och en av dem var att göra julskinkan samma kväll. Den tar längst tid.
 
2. Senap. Vi har glömt köpa senap. Senap behövs både till skinkan och prinskorvarna! Och vilken tur att jag googlade att det ska vara två olika sorter innan vi åkte och handlade! Ner till byn och köpa senap!
 
3. Jag googlade hur jag skulle göra och skrev upp. Upptäckte att vi inte hade någon termometer att sticka i köttet. Jag vet att vi haft en i många år, en som såg ut som en fjäril i plåt. Men vi letade både jag och min man och hittade den inte. Så det blev att åka iväg och fnförskaffa en ny sådan - också.
 
4. In med skinkan i ugnen. Den nya termometern är jättebra! De hänger i en sladd utanför spisen och har larm. Så mycket lättare att hålla koll när man slipper öppna spisen och kolla! Åsa är glad.
 
4. Vi hade heller ingen majsstärkelse hemma. Enligt sidan på Google ska man ha det. Men det SKITER jag i. Jag kör utan. Någon måtta får det vara! Men allt annat rör jag ihop till en smet i ett glas så det är klart när skinkan tas ut från ugnen.
 
5. Det piper att skinkan nu är uppe i temperatur. Det luktar ganska gott. Öppnar spisluckan och det liksom bara ... Ja, jag vet inte hur jag ska beskriva det. POFF liksom, så var allting bara ... röktigt och brunt för ögonen. Jag såg absolut ingenting. Det bara vällde ut rök. Som skinkjäveln brann i ugnen. Och vi ingenting märkt. Ja, det okm så mycket rök att jag var tvungen att öppna fönstret. Och mina kläder stinker fortfarande!!
 
6. Va, lindade du inte in skinkan i folie? Och inget uppläggningsfat??
 
7. Nej FÖR DET STÅR INTE I BESKRIVNINGEN ATT MAN SKA GÖRA!
 
8. Jösses vad rök!!! 
 
9. Panikkänslor, det här är inte roligt.
 
10. Ut med rökten. Fast det luktar fortfarande. Av med nätet, bort med fett och på med smet. Och så in i ugnen igen! Utan folie. Eller uppläggningfat.
 
11. Öppnar luckan för att titta på färgen men ser inte. 
 
12. Öppnar luckan för att titta på färgen men ser inte.
 
13. Öppnar luckan och tar ut skiten för att se hur den ser ut. Och den ser faktiskt jättefin ut!
 
14. Skinkan är nog bland den godaste jag smakat någon gång. Ja, idag i alla fall. Få se hur den smakar imon.
 
Detta är skrivet med glimten i ögat. Men mina kläder stinker rök fortfarande. Men ingen mening att ta på sig rena kläder förrän strax innan julen firas. Och först ska ugnen göras ren. Annars kan vi inte använda den idag! 
 
Med detta önskar jag alla en God Jul! Hoppas ni får en skön dag med fin familj och vänner <3 
 
Jaha, jag försökte få dit en annan bild men kunde inte byta. 
 
 
Kommentera inlägget här: